Sendiri-coaching

Postnatale / Postpartum Depressie


Na de geboorte van onze tweeling in 2006 merkte ik al vrijwel meteen dat ik anders reageerde. Ik voelde me enorm gespannen. Had het gevoel dat ik de verantwoordelijkheid voor onze jongens niet kon dragen. Mijn huisarts zei me toen:"geef jezelf de tijd. Je hebt een pittige periode gehad en nu ook nog een tweeling dat is veel."
De eerste maanden leek alles best aardig te gaan, maar steeds vaker zag ik de zorg niet meer zitten. Langzaam kwamen er dagen met zwaarmoedige gedachten. 
Na een klein jaar ging ik naar mijn huisarts en vertelde mijn verhaal.  Mijn huisarts zag de noodzaak en zorgde voor een gesprek bij het GGZ. Daarnaast kwam het advies om mezelf te laten opnemen. Tijdens dit verblijf kreeg ik rust, de nodige therapieën en activiteiten om weer grip op mijn leven te krijgen.
Toen ik na 14 weken weer thuis kwam had ik veel geleerd over mezelf en hoe nu verder thuis. Hierna volgde nog een intensieve periode met een begeleidingsplan, een "buddy", evaluatie gesprekken en Cognitieve Therapie met o.a EMDR. 

 

Door dit alles weet ik nu dat het bij een postnatale depressie goed is om:

  • Structuur te behouden. 
  • Zicht te krijgen op je gedachten.
  • Tijd voor jezelf te nemen (rust).
  •  Jezelf dagelijks te activeren door naar buiten te gaan.(wandelen, hardlopen, fietsen).
  • Te kijken naar wat er nog meer in je leven heeft gespeeld tot en met je bevalling. 
  • Te praten over wat je voelt, denkt en meemaakt. De geruststelling dat je hier niks aan kunt doen en dat je geholpen wordt is zo belangrijk. 


 

                                          

 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn